Baza adresów e-mail – skąd pozyskać?  

Skuteczne przeprowadzenie kampanii e-mail marketingowej byłoby niemożliwe bez posiadania przygotowanej bazy adresów e-mail. To właśnie taka baza adresów e-mail pozwala na stworzenie docelowej grupy odbiorców danego mailingu lub newslettera. Problem polega jednak na tym, że taka baza nie może, a przynajmniej nie powinna być przypadkowa. Dlaczego? Ponieważ o skuteczności mailingu decyduje między innymi dobre dopasowanie grupy docelowej, a to z kolei osiąga się między innymi poprzez stworzenie wartościowej bazy adresów e-mail. Zatem w jaki sposób można pozyskać taką bazę i jakich błędów należy się wystrzegać? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule. 

Jak pozyskać bazę danych adresów e-mail?

Od razu trzeba zaznaczyć, że istnieje naprawdę wiele metod, które pozwalają na pozyskanie całej bazy adresów e-mail. Jednak nie każda z takich metod jest równie wartościowa. Poszczególne sposoby różnią się bowiem nie tylko skutecznością, ale nawet legalnością działania.

O mniej etycznych i wartościowych sposobach napiszemy nieco później. W pierwszej kolejności skupimy się bowiem na tym, jak można pozyskać naprawdę wartościową bazę adresów e-mail. Jednym ze sposobów będzie np. skorzystanie z usług profesjonalnego mailingu online. Firmy zajmujące się świadczeniem takich usług przez lata budowały własne bazy adresów e-mail, które można wykorzystać w czasie organizowanej kampanii.

Oczywiście właściciele firm mogą postawić także na samodzielne zdobywanie adresów e-mail. Aby jednak było to legalne i skuteczne, muszą zostać spełnione dwa czynniki. Po pierwsze, posiadacz danego adresu e-mail musi przekazać go świadomie (np. poprzez wpisanie go w formularzu). Po drugie, taka osoba musi także wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikacji drogą mailową.

Skuteczne sposoby na samodzielnie tworzenie bazy adresów e-mail

Jak widać, optymalne budowanie własnej bazy adresów e-mail wymaga sporych nakładów pracy. Właściciele stron internetowych muszą sprawić, aby użytkownicy sami zostawili swój adres e-mail i dodatkowo wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości taką drogą. Na szczęście pewnym ułatwieniem w tym procesie może być skorzystanie ze sprawdzonych metod na zdobywanie adresów e-mail.

Na czym mogą polegać takie metody? Jednym z najbardziej sprawdzonych sposobów jest poproszenie użytkowników o podanie adresu e-mail przy składaniu zamówienia online. Taka forma sprawdza się idealnie w przypadku wszelkich sklepów internetowych. Ponadto użytkownik przy podawaniu takiego maila może od razu zaznaczyć niezbędne zgody, co ułatwi późniejszą komunikację.

Co jednak w sytuacji, kiedy dana strona nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży w modelu sklepu online? Wtedy warto skorzystać z innych metod, a jedną z nich będzie uruchomienie możliwości rejestracji konta w serwisie. Takie konto może np. zapewnić użytkownikowi dostęp do niektórych dodatkowych funkcji na platformie. Oczywiście wtedy przy rejestracji konta również warto od razu zapytać o możliwość przesyłania informacji handlowych drogą mailową.

Dodatkowo właściciel strony może także eksperymentować z innymi formami zbierania adresów e-mail (np. zniżką na pierwsze zakupy w zamian za podanie maila i wyrażenie zgód).

Na pewno opisane wyżej działania wymagają czasu i wysiłku. Plus jest jednak taki, że zebrana w ten sposób baza adresów e-mail będzie naprawdę wartościowa, dzięki czemu może zapewnić szerokie możliwości działania w przyszłości. Jest więc to duży kontrast względem metod, które nie są legalne ani efektywne.

Jak NIE pozyskiwać bazy danych adresów e-mail?

Na początku wspomnieliśmy o tym, że niektóre firmy organizują kampanie mailingowe w sposób niezgodny z prawem. Jak to możliwe? Odpowiedź jest bardzo prosta. Otóż w internecie już od dłuższego czasu można znaleźć rozmaite programy, boty lub inne aplikacje, które w założeniu mają służyć do pozyskiwania adresów e-mail.

Na czym polega ich działanie? Zazwyczaj algorytm takich programów działa bardzo podobnie. Taki bot pozwala użytkownikowi na wpisanie fraz kluczowych, które mają służyć do pozyskania adresów e-mail. Na podstawie wpisanej frazy bot „przeszukuje” strony internetowe o tematyce zbieżnej z podanym hasłem kluczowym. Jeżeli strona spełnia podane kryteria, bot automatycznie sczytuje adres lub adresy e-mail podane na takiej stronie i zapisuje je w swojej bazie. W efekcie po zakończeniu pracy programu użytkownik ma do dyspozycji przynajmniej kilkadziesiąt, a niekiedy nawet kilkaset dostępnych adresów.

W teorii wszystko więc wygląda dobrze. Jednak w praktyce pojawiają się bardzo istotne problemy. Pierwszym z nich jest to, że taka baza adresów e-mail została pozyskana bez zgody i wiedzy ich posiadaczy. Dlatego wszelkie wiadomości wysyłane na takie adresy mogą zostać wyłapane przez filtr antyspamowy.

Jeszcze większym problemem jest jednak to, że taka niechciana korespondencja rzadko kiedy przyniesie korzystne efekty. W wielu przypadkach użytkownicy po prostu zdenerwują się takim faktem, co sprawi, że nawet nie zwrócą uwagi na proponowane usługi. Co więcej, wysyłanie wiadomości bez wiedzy i zgody użytkowników może skończyć się konsekwencjami dla firmy, która stawia na taką formę marketingu.

Kampanie e-mail marketingowe – jak zacząć?

Kampanie e-mail marketingowe pozostają sprawdzonym i skutecznym sposobem na docieranie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Co prawda, niektóre osoby mogą podchodzić do tego nieco sceptycznie i twierdzić, że reklama przez e-mail nie przystaje do obecnych...

 E-mail marketing dla e-commerce

Jeszcze kilkanaście lat temu handel elektroniczny, czyli e-commerce, był jedynie uzupełnieniem handlu prowadzonego tradycyjnymi metodami. Jednak ostatnie lata doprowadziły do prawdziwej rewolucji pod kątem świadczenia usług oraz sprzedaży towarów. Rozwój technologii...

Strategia marketingowa – co to jest?

Nie bez powodu w biznesie tyle uwagi poświęca się kwestiom związanym z planowaniem. Nawet sam termin „biznesplan” zawiera w sobie słowo „plan”. Nie ma w tym więc żadnego przypadku, bo określanie celów i metod ich realizacji to fundamentalny aspekt we wszystkich...

Wskaźnik ROI w marketingu e-mail – co to jest i jak go obliczyć?

Poszczególne metody marketingu mogą być bardzo zróżnicowane. Dotyczy to zarówno ich najważniejszych założeń, jak i metod docierania do potencjalnych odbiorców. Jednak pomimo tak dużego zróżnicowania istnieje także jeden czynnik,...

E-mail marketing B2B i B2C – jakie są różnice?  

Co cechuje najlepsze metody marketingowe? Jednym z takich aspektów jest bez wątpienia uniwersalność, bo to ona sprawia, że daną metodę można wykorzystać w różnych sytuacjach. W tym miejscu warto więc wspomnieć choćby o e-mail marketingu. Jego specyfika jest bowiem na...