E-mail marketing dla e-commerce

Jeszcze kilkanaście lat temu handel elektroniczny, czyli e-commerce, był jedynie uzupełnieniem handlu prowadzonego tradycyjnymi metodami. Jednak ostatnie lata doprowadziły do prawdziwej rewolucji pod kątem świadczenia usług oraz sprzedaży towarów. Rozwój technologii cyfrowych sprawił, że obecnie kupowanie dóbr i usług przez internet stało się codziennością dla milionów ludzi. To z kolei oznacza także nowe wyzwania dla firm, które muszą odnaleźć się w tych realiach. Na szczęście firmy nadal mogą korzystać ze sprawdzonych rozwiązań, czego najlepszym przykładem jest e-mail marketing. Co sprawia, że marketing e-mailowy pomimo upływającego czasu wciąż jest skutecznym sposobem reklamy? Jak można wykorzystać e-mail marketing w e-commerce? Zapraszamy do zapoznania się z naszym tekstem.

 

Czym jest e-mail marketing w e-commerce?

 

Na wstępie krótkie przypomnienie najważniejszych informacji. Marketing e-mailowy polega na wysyłaniu obecnym i potencjalnym klientom informacji handlowych za pośrednictwem poczty elektronicznej. W zależności od wybranej formy promocji – kampanie e-mail marketingowe mogą mieć charakter jednorazowy lub stały. Tak duża elastyczność pozwala na przystosowanie najważniejszych założeń kampanii do potrzeb realizowanego projektu.

 

Pojawia się więc pytanie, gdzie w tym wszystkim znajduje się e-commerce? Odpowiedź jest bardzo prosta. Założenia kampanii e-mail marketingu doskonale wpisują się w specyfikę działalności e-commerce. Warto bowiem zauważyć, że przy sprzedaży dóbr i usług online poczta elektroniczna nadal jest często głównym sposobem komunikacji. Tym samym przedsiębiorcy mogą wykorzystać e-mail marketing do jeszcze skuteczniejszej promocji dóbr/usług.

 

E-mail marketing w e-commerce sprowadza się więc przede wszystkim do wykorzystywania poczty elektronicznej do celów związanych z promocją firmowej oferty. Przykładowo, niektóre firmy stawiają na mailing – co to znaczy? Otóż mailing polega na jednorazowej wysyłce wiadomości o silnym nacechowaniu marketingowym. Taka wiadomość ma swój cel i jest nim skłonienie odbiorcy do podjęcia konkretnych działań, takich jak np.: wejście na stronę internetową, skorzystanie z kodu rabatowego i złożenie zamówienia. Aby dowiedzieć się więcej na temat korzyści zapewnianych przez mailing, zachęcamy do lektury naszego tekstu:

 

 

Jakie są korzyści e-mail marketingu w e-commerce?

 

To jednak nie oznacza, że rola marketingu e-mailowego sprowadza się tylko do bezpośredniego wpływania na klientów i zachęcania ich do dokonywania zakupów. Czasem działania podejmowane w ramach kampanii e-mail marketingowej mają odmienną specyfikę. Doskonałym przykładem jest tutaj newsletter, czyli cykliczna wysyłka wiadomości o charakterze informacyjnym. W tym przypadku głównym celem kampanii jest zwykłe poinformowanie klientów o nowych produktach i dostępnej ofercie.

 

Tutaj nie chodzi więc o bezpośrednią zachętę do zakupu, bo celem jest raczej nawiązanie dobrej relacji z klientami oraz jednoczesne budowanie wizerunku firmy. Żeby jednak osiągnąć taki efekt, firma musi przystosować założenia realizowanej kampanii e-mail marketingu do specyfiki swojej działalności. Wystarczy choćby wspomnieć o tym, że bardzo istotny będzie tutaj np. wybrana grupa docelowa, która zdefiniuje rodzaj e-mail marketingu. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszym tekście:

 

 

Jeżeli więc chodzi o e-mail marketing w e-commerce, nie należy pisać tylko o jednej lub dwóch korzyściach. W tym przypadku uzyskanym efektem będzie bowiem szersze spektrum pozytywnych działań marketingowych, takich jak: budowanie relacji z klientami, tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, wzrost konwersji sprzedażowych.

 

Przykłady zastosowania e-mail marketingu w e-commerce

 

Warto teraz przytoczyć kilka przykładów tego, jak wygląda praktyczne stosowanie marketingu e-mailowego. Załóżmy zatem, że dana firma prowadzi sklep online, który umożliwia zakup sprzętu sportowego. W momencie zakończenia sezonu zimowego z asortymentu takiego sklepu powoli zaczną znikać rękawiczki i akcesoria narciarskie, ale jednocześnie pojawią się np. nowe modele butów do biegania.

 

Wtedy firma może opracować nową kampanię e-mail marketingową, aby poinformować swoich klientów o nadchodzących zmianach. Takie działanie może z kolei przynieść istotne korzyści, bo wiadomość trafi do szerokiej grupy odbiorców. Wśród nich zapewne znajdą się także osoby, które np. postanowiły sobie, że od początku wiosny zaczną regularnie biegać. Toteż po otrzymaniu takiej wiadomości przyszli biegacze mogą od razu zainteresować się nowymi produktami w ofercie znanego im sklepu. Istnieje więc duża szansa, że takie zainteresowanie bezpośrednio przełoży się na wspomnianą konwersję sprzedażową.

 

Toteż e-mail marketing w e-commerce daje naprawdę duże możliwości. Jeżeli zatem chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat e-mail marketingu i jak zacząć z niego korzystać – koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą lub z innymi artykułami opublikowanymi na naszym blogu.

Kampanie e-mail marketingowe – jak zacząć?

Kampanie e-mail marketingowe pozostają sprawdzonym i skutecznym sposobem na docieranie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Co prawda, niektóre osoby mogą podchodzić do tego nieco sceptycznie i twierdzić, że reklama przez e-mail nie przystaje do obecnych...

Baza adresów e-mail – skąd pozyskać?  

Skuteczne przeprowadzenie kampanii e-mail marketingowej byłoby niemożliwe bez posiadania przygotowanej bazy adresów e-mail. To właśnie taka baza adresów e-mail pozwala na stworzenie docelowej grupy odbiorców danego mailingu lub newslettera. Problem polega jednak na...

Strategia marketingowa – co to jest?

Nie bez powodu w biznesie tyle uwagi poświęca się kwestiom związanym z planowaniem. Nawet sam termin „biznesplan” zawiera w sobie słowo „plan”. Nie ma w tym więc żadnego przypadku, bo określanie celów i metod ich realizacji to fundamentalny aspekt we wszystkich...

Wskaźnik ROI w marketingu e-mail – co to jest i jak go obliczyć?

Poszczególne metody marketingu mogą być bardzo zróżnicowane. Dotyczy to zarówno ich najważniejszych założeń, jak i metod docierania do potencjalnych odbiorców. Jednak pomimo tak dużego zróżnicowania istnieje także jeden czynnik,...

E-mail marketing B2B i B2C – jakie są różnice?  

Co cechuje najlepsze metody marketingowe? Jednym z takich aspektów jest bez wątpienia uniwersalność, bo to ona sprawia, że daną metodę można wykorzystać w różnych sytuacjach. W tym miejscu warto więc wspomnieć choćby o e-mail marketingu. Jego specyfika jest bowiem na...