Newsletter marketing – co to jest i jak go tworzyć

Jedna z podstawowych zasad marketingu zakłada, że utrzymywanie zdobytych klientów jest równie ważne, a czasami nawet ważniejsze niż pozyskiwanie nowych. Wszystko ze względu na fakt, iż stali klienci to po prostu osoby, które cenią ofertę danej firmy i są gotowi regularnie kupować jej produkty lub korzystać z oferowanych usług. Dlatego we współczesnym marketingu utrzymywanie dobrych relacji ze swoimi klientami stanowi absolutnie kluczową kwestię. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa sprawna komunikacja, a jednym z jej elementów może być np. newsletter mailing. Jest to powszechnie stosowana forma komunikacji, która poza budowaniem relacji może także skłaniać klientów do częstszych zakupów. Co więc trzeba wiedzieć na temat wysyłania newsletterów i kiedy warto skorzystać z takiej formy promocji?

Newsletter – co to jest, jak działa i jakie zapewnia korzyści?

Jedna z podstawowych zasad marketingu zakłada, że utrzymywanie zdobytych klientów jest równie ważne, a czasami nawet ważniejsze niż pozyskiwanie nowych. Wszystko ze względu na fakt, iż stali klienci to po prostu osoby, które cenią ofertę danej firmy i są gotowi regularnie kupować jej produkty lub korzystać z oferowanych usług. Dlatego we współczesnym marketingu utrzymywanie dobrych relacji ze swoimi klientami stanowi absolutnie kluczową kwestię. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa sprawna komunikacja, a jednym z jej elementów może być np. newsletter. Jest to powszechnie stosowana forma komunikacji, która poza budowaniem relacji może także skłaniać klientów do częstszych zakupów. Co więc trzeba wiedzieć na temat newsletterów i kiedy warto skorzystać z takiej formy promocji?

Newsletter – co to właściwie jest?

Termin newsletter pochodzi oczywiście z języka angielskiego i dotyczy on materiałów, które po polsku moglibyśmy określić mianem biuletynów informacyjnych. Newsletter mailing to bowiem seria cyklicznie wysyłanych wiadomości, które trafiają do użytkowników zainteresowanych ofertą danej firmy. Cykliczny charakter newsletterów sprawia, że mogą one regularnie dostarczać klientom nowychprzydatnych informacji.

Co jasne, wysyłanie newsletterów wymaga posiadania bazy adresów e-mail. Cykliczność takiego przekazu sprawia, że właściciele takich adresów powinni wyrazić zgodę na otrzymywanie treści marketingowych. Najczęściej mogą to zrobić podczas zakupu produktu lub usługi poprzez zaznaczenie stosownego pola w formularzu.

Warto także dodać, że niektóre firmy oferują klientom dodatkowe rabaty lub inne korzyści w zamian za zgodę na otrzymywanie newslettera. Takie działanie dobitnie pokazuje, jak istotna z punktu widzenia firm może być taka forma promocji.

Co dokładnie może zawierać newsletter?

Sama nazwa trafnie sugeruje, że główną ideą newslettera jest informowanie klientów o szeroko pojętych nowościach. Oczywiście mogą one dotyczyć wielu różnych kwestii. Zazwyczaj firmy decydują się na wysyłanie newsletterów np. w celu poinformowania o nowych produktach lub organizowanych akcjach promocyjnych.

W tym przypadku mamy więc do czynienia ze stosunkowo dużą swobodą pod kątem dopasowania przekazu marketingowego. Niemniej jednak to właśnie taka swoboda stanowi bardzo istotny atut newsletterów. Ponadto regularne wysyłanie klientom ciekawych pod kątem marketingowym wiadomości może pomóc w zdobyciu ich uwagi i zaufania. To z kolei może mieć bezpośredni wpływ na sprzedaż określonych produktów lub usług.

Jakie aspekty odróżniają newsletter od mailingu?

Te dwie formy komunikacji z klientami są dość często mylone. Jednak mylenie ich jest sporym błędem, bo mają one zupełnie inny charakter i przeznaczenie. Newsletter ma na celu przede wszystkim informowanie klientów o nowościach w firmowej ofercie. Ponadto taka forma przekazu jest z założenia cykliczna. Jeżeli więc klient wyrazi zgodę na otrzymywanie newslettera, powinien on dość regularnie dostawać nowe wiadomości. Warto przy tym dodać, że w zachowaniu ciągłości takiej komunikacji może pomóc odpowiednie narzędzie do newsletterów.

Natomiast mailing to przekaz jednorazowy, który ma na celu poinformowanie klientów o jednej konkretnej kwestii i skłonienie ich do działania. Przykładem może być choćby mailing dotyczący wyprzedaży z dodatkowym kodem rabatowym. Taka wiadomość ma więc na celu bezpośrednie wywołanie reakcji u klienta (w tym przypadku – wejścia na stronę i dokonania zakupu).

Tym samym newsletter należy raczej postrzegać przez pryzmat długotrwałej kampanii marketingowej. Tutaj jego nadrzędnym celem jest zarówno budowanie dobrych relacji z klientami, jak i budowa pozytywnego wizerunku całej marki. Z tego względu mailing lepiej sprawdzi się w przypadkach, gdzie celem firmy jest natychmiastowe skłonienie klientów do działania. Natomiast newsletter warto wykorzystać przy tych dalekosiężnych planach.

Jakie najważniejsze korzyści zapewnia newsletter?

Statystyczny użytkownik internetu praktycznie przy każdym zakupie online jest pytany o zgodę na otrzymywanie treści marketingowych. Taka zgoda dotyczy między innymi możliwości wysyłania newsletterów. Każdy może więc na własnej skórze doświadczyć tego, jak popularna jest ta metoda komunikacji.

Nie ma w tym jednak nic dziwnego, bo newsletter zapewnia liczne korzyści. Wspomniane wyżej budowaniem relacji z klientami to jedno, ale cykliczna wysyłka wiadomości stanowi również bardzo praktyczny sposób na informowanie klientów o nowościach w ofercie firmy. Co więcej, zaawansowany program do wysyłania newsletterów może sprawić, że taka forma reklamy będzie stosunkowo tania. Z takich programów korzysta między innymi Pro Mailing.

Co więcej, konwersja newslettera może być także cennym biznesowym feedbackiem. Świadczy ona choćby o zainteresowaniu poszczególnymi produktami lub usługami. Pod tym względem newsletter sprawdza się więc jako dodatkowa forma badania preferencji użytkowników.

Najważniejsze jest jednak to, że przez regularne wysyłanie newsletterów firma stale przyciąga uwagę klientów. To zaś ma absolutnie kluczowe znaczenie w kontekście wyników sprzedażowych i generowania zainteresowania oferowanymi produktami.

Dlatego już teraz zachęcamy do przetestowania tego, jakie korzyści może zapewnić profesjonalny newsletter mailing.